fredag 7 mars 2014

Yr i nattmössan?

Sov mindre!

Om du ofta känner dig trött och har slut på energi, behöver inte lösningen nödvändigtvis vara att sova mer, utan bättre.

Men först sömnskola 101 vid trötthetsproblem:
  • Sluta titta på tv i samband med att du snart ska sova. 
  • Och för guds skull, ha inte en tv i sovrummet. 
TV och elektronik i allmänhet aktiverar hjärnan och är oftast den största boven i dramat när det kommer till sömnproblem.
Se också till att minska ner mängden ljus på kvällen eller när du nu väljer att sova. Det ska vara mörkt när du ska sova, annars rubbas hormonbalansen som gör dig trött när du ska sova, och pigg när du är vaken.

Jag fick tejpa över oerhört irriterande blåa LED-lampor på mitt bredbandsmodem tio meter bort i ett annat rum för att jag ska känna att jag har ett bra mörker när jag ska sova.

Med det sagt, över till huvudattraktionen: powernap (eller tupplur, om du så vill). En bra powernap bör vara runt omkring 20 minuter, men var inte orolig om du inte somnar direkt eller överhuvudtaget.
Att tvinga fram sömn är ett garanterat sätt att förstöra den på. Poängen är att du ska lägga dig ner och slappna av bådet kropp och sinne i cirka 20 minuter. Somnar du så somnar du, inte mer med det.

Em tupplur ger dig (förhoppningsvis) access till en kort dos av det bästa med sömn: REM-sömnen. Det är under REM-sömnen din kropp regenererar och det är efter den du känner dig utvilad.

I början kan det vara svårt att hitta rätt form för tuppluren. Arbetar du normal kontorstid är det varken lätt eller accepterat att gå ifrån för att sova, även om det finns ett vilrum (som nästan aldrig någon använder).

Men annars är efter lunchen ett alldeles ypperligt tillfälle att ta sin tupplur. Ta en kortare lunch och ockupera sedan vilrummet för din en tupplur.
Finns inget vilrum kan du om du kör bil smita bort till bilen, fälla ner sätet och ta din tupplur där. Ett tredje alternativ är inne på kontoret, avslappnat tillbakalutad i kontorsstolen.

Ställ klockan på den fördröjning du valt (20-25 minuter är som sagt lämpligt) och slappna av. Var inte orolig om du känner dig lite groggy när du vaknar, det brukar snabbt gå över.

Om du inte kan eller vill ta tuppluren mitt på dagen kan du försöka få in den vid ett annat lämpligt tillfälle, till exempel precis när du slutat jobbet.

En hjälp för att slappna av under en powernap kan vara smartphone-appen Power nap with Andrew Johnson (Android) (iPhone). Den är gratis, så prova den och se om den är nåt för dig. Åtminstone jag vaggas till avslappning av Andrew's lugna röst.

Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar