torsdag 13 mars 2014

Ta hand om dig!

Som vanlig löntagare finns det en sak som är förödande för ditt kassaflöde, och det är sjukdom. Även om du får sjuklön så har du en hel dags inkomst som bara försvinner - det är 5% av din månadsinkomst!

För företagare och entreprenörer är det minst lika illa. Egenföretagaren har längre karenstid vilket de flesta löser med att jobba oavsett allmäntillstånd. Men självklart blir effektiviteten lidande i slutändan.

För många verkar en enkel förkylning vara något som bara händer, och visst kan man bli sjuk oavsett hur väl man försöker undvika det. Men faktum är att man ju kan göra en hel del för att undvika sjukdom och den ekonomiska smäll det innebär.

Din kropp är ett fantastiskt system, utvecklat under miljontals år. Men den presterar bara så bra som du låter den göra - eller rättare sagt; skit in, skit ut.

Här kommer därför ett enkelt X-stegs program för att minimera sjukdom. Främst de enkla vardagssjukdomarna som förkylning, men mycket av stegen är sådant som stärker din hälsa och allmäntillstånd även långsiktigt.

Steg ett är naturligtvis att sluta med sådant som aktivt skadar dig. Cigaretter, snus och stora mängder alkohol under koncentrerade tillfällen är helt enkelt skadligt för kroppen. Hävda snusets ofarlighet hur mycket du vill, men faktum är att det är en drog och fyller inget syfte förutom berusning.

Steg två är bra mat. Näringsrik, ekologisk mat är värd sina pengar, och definitivt viktigare än mycket annat man kan lägga pengarna på. Men det kräver att man letar lite - det finns massor av varor i en matbutik idag, men bara ett fåtal av dem som faktiskt är nyttiga.

Steg tre är naturligtvis den så viktiga träningen. Helt enkelt att man rör på sig. Jag föredrar tung styrketräning, det ger mig både flåsträning och muskulatur för en bra kroppsstabilitet. Men hittar du inget billigt gym funkar både löpning och raska promenader.

Steg fyra är den goda sömnen. Få till en regelbundenhet i din sömn är det viktigate. Sitt inte uppe på nätterna om du måste upp tidigt. Försök stiga upp i ungefär samma tid på helgerna istället för att sova ut, åtminstone inte i flera timmar längre är du normalt sover. Ta hjälp av regelbundna powernaps.

Steg fem är bonussteget. Ett glas vin om dagen och mörk choklad är nyttigt - så utnyttja det. Ett glas alltså - inte tre. Och ett par rutor mörk choklad per dag, på sin höjd.

Utnyttja detta och du bör kunna sänka din sjukfrånvaro markant. Själv minns jag inte när jag var hemma sjuk sist. Jag har till exempel aldrig drabbats av vinterkräksjukan. Om det beror på att jag tillhör en av de lyckliga få som är immun eller att jag alltid använder mig av alco-gelen som brukar finnas på kontorstoaletter vet jag inte, och jag tänker inte prova lyckan.

Implementera stegen i den ordning och den grad som passar dig. Jag kör all-in med detta som med allt annat, förutom choklad-tipset i steg fem. Jag vet mina begränsningar och vet att en chokladkaka aldrig skulle klara sig längre än en timme i mina händer.

Vad klarar du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar