torsdag 6 mars 2014

Multitasking - något för en dator

Nej, du kan inte hålla många bollar i luften!

En dator är bra på att multitaska, det vill säga snabbt behandla flera tråkiga uppgifter samtidigt.

Men - spoiler alert - du är det inte!

Faktum är att du suger på att multitaska.
Men det gör alla andra också, så du är åtminstone inte ensam.

Att snabbt byta mellan olika aktiviteter sänker istället din produktivitet, ganska rejält dessutom.
Om du jobbar aktivt med något och blir avbruten, vare sig det är av ett telefonsamtal, en kollega eller ett mail som bara måste läsas just nu, så tar det inte ett par minuter att komma tillbaka till samma fokus.
Det kan ta uppemot 45 minuter eller mer (om du ens hittar tillbaka till fokus över huvud taget)!

Inte nog med det, att ha många bollar i luften sänker dessutom din intelligens. Enligt en studie bekostad av HP upplevde de kontorsarbetare som stördes kontinuerligt av telefonsamtal och epost en tillfällig sänkning i IQ som var mer än dubbelt så stor som den som kunde observeras hos marijuana-användare (!).

Så - dummare än en pundare? Inget bra utgångsläge oavsett vad man vill åstadkomma, skulle jag säga.

Lösningen kan ju tyckas uppenbar, men i den multitaskingdimma du befinner dig i är det inte säkert att du ser den:
Eliminera alla distraktioner!
Koncentrera dig istället på en sak och gör den effektivt tills den är färdig (men håll helst inte på längre än en till tre timmar i sträck med en och samma uppgift).

Om man jobbar bland andra är en bra utgångspunkt att ha ett eget rum, som du kan stänga dörren till. Är du fast i ett kontorslandskap kan jag rekommendera ett par rejäla hörlurar.
Sätt din telefon på ljudlös om du inte väntar samtal som handlar om liv eller död.
Men här kommer det allra jobbigaste: Sluta läs epost så fort den kommer.
Bryt istället upp läsande (och hanterande!) av eposten till ett par fasta tider varje dag. Helst inte mer än två, men du kan behöva börja något högre om det finns en inarbetad förväntan att du svarar omedelbart.

Om du inte kan ha eposten avstängd (jag vill gärna ha Outlooks kalender uppe), börja med att stänga av alla epost-notifieringar. Ett bättre alternativ är att stänga av automatiskt mottagning, men jag lyckades inte hitta en sådan inställning i Outlook. Hantera sedan eposten med totalt fokus när det väl är dags.

Det gäller naturligtvis inte bara epost, utan allting som kan störa dig när du arbetar. Detta inkluderar dig själv, om du har för vana att smita över till Aftonbladet eller Facebook vid attacker av tristess.

Prova att enbart jobba fokuserat med en sak i taget i en vecka, och jag lovar dig att du märker skillnad!

Vad du sedan gör med tiden du sparar in lägger inte jag mig i, men jag hoppas du inte surfar Aftonbladet för alla timmarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar